Problema lui Gigi îmi aduce aminte, pe departe, de întoarcerea lui Crassus la Roma. Era general, era putred de bogat, mare latifundiar de felul său. Înăbuşise revolta lui Spartacus şi dorea să i se recunoască triumful. Vroia puterea politică. Pompei convinsese însă Senatul cum că el câştigase războiul. Crassus a plantat sclavi crucificaţi de-a lungul întregii Via Apia. Un spectacol extrem de sângeros pentru zilele noastre. Ca şi Pompei a căutat şi el să mituiască Senatul. În plus, şi-a adus trupele la porţile Romei…
Totul era permis în Roma antică, în zorii democraţiei. Era permis să mituieşti, să îţi expui bogăţia şi să faci uz de ea, să oferi maselor pâine şi circ. Era permis să dezvolţi o justiţie paralelă, să dispui cum ai chef de vieţile celor din jurul tău. Doar câţiva aristocraţi erau de neatins de mânia celor care se considerau vătămaţi sau ofensaţi. În rest, răzbunarea putea fi mereu sângeroasă, iar justiţia era una ce depindea de bunul plac al aristocratului ales ca jude, şi oricum nu se ocupa de cazuri mărunte. În plus, presiunea maselor juca rol de justiţie adesea, iar cumpărarea suportului popular era una legitimă.
Asta era acum 2000 de ani.
Astăzi asistăm la luptă între două entităţi distincte. Pe de o parte este un individ bogat, căruia îi place să îşi afişeze opulenţa, să fie clovnul naţiunii şi să arate tuturor că nu îi pasă de reguli şi că poate fi el însuşi jude, dacă vrea să cumpere acest job. Pe de altă parte este o justiţie slabă, în care analiza cauzelor costă de regulă în lupta oarbă despre respectarea procedurilor, o justiţiei cu un orgoliu însă puternic afectat de apariţia din ce în ce mai frecventă a unora care îşi fac dreptate singuri, în afara sistemului formal.
Soarta lui Gigi Becali depinde prin urmare de trei lucruri:
1. capacitatea sa de a cumpăra suportul public, de a cumpăra judecători, de a pune presiune asupra acestora;
2. capacitatea puterii politice de a gestiona criza judiciară ivită, de a influenţa decizia curţii sau de a lăsa judecătorii să acţioneze independent;
3. capacitatea judecătorilor de a rezista presiunilor lui Becali, a puterii politice, a maselor şi a breslei. În rândurile acesteia, o parte va fi cumpărată de banii unora, o parte de banii altora, iar o parte va fi mânată de orgoliul celui căruia justiţiarii autonumiţi îi răpesc posibilitatea de a-şi face meseria. Apoi mai este aspectul care sare în ochi şi ascunde fondul problemei o spune un cetăţean care stă în clipa asta la o masă alăturată: "Sunt atâtea prostii în ţara asta, şi se iau de o nimica toată". Pe aceasta se bazează de altfel şi discursul inculpatului: el e un om bun, care împarte dreptatea. Ceea ce crează premisele ca fiecare din noi să împărţim dreptatea după cât ne ţine punga, pentru că fiecare dintre noi ne considerăm a fi un om bun.
Nu aş vrea să fiu în pielea celui care va pronunţa decizia finală în această cauză. Viaţa, familia, viitorul îi vor fi afectate pe termen lung.
...
Decizia sa însă este una esenţială pentru România contemporană, pentru viitorul justiţiei de aici. Ea poate decide dacă vom urma calea Romei antice sau dacă vom recurge la soluţiile civilizaţiei contemporane.
PS. Erorile procedurale din procesul care agită astăzi întreaga suflare întăresc imaginea unui caz al cărei instrumentări este supusă unor presiuni de neimaginat dacă justiţia ar fi independentă. Ele lasă oricând o portiţă deschisă către orice soluţie, şi, mai ales, către suspiciunea că inculpatului i s-ar putea spune, la finalul cu happy end al procesului, că este liber pentru că s-a dorit de la început să fie liber, şi că avertismentul primit trebuie să îl facă să cotizeze acolo unde trebuie… Cazul mediatizat acum acoperă dezbaterea despre legile importante care se adoptă zilele acestea (discuţia despre redistribuirea veniturilor, de exemplu) şi plasează campania electorală într-un relativ status quo. În plus, el se riscă să pună bazele instituirii oficiale a unei alte normalităţi decât cea statuată de lege.
7 aprilie 2009
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Convorbire telefonică cu ... un hoț??
Sună telefonul, de pe un număr necunoscut, vizibil (adică nu este ascuns), iar o voce de bărbat mă angajează în următoarea convorbire: - ...
-
De la o vreme, a pătruns și în rețeaua mea de prieteni nebunia cu Bună (virgulă) Bogdan (virgulă) . Hai să explic, că poate nu sunteți la ...
-
Uite câteva hărţi despre care generaţia mea nu a prea învăţat la şcoală. Le-am fotografiat la Chateau de Vianden , despre care am scris cu...
-
Cam greu să baţi dacă refuzi să joci şi în jumătatea adversarului. Cam asta am gândit: în 1990, după România - Irlanda 0-0, în optimi în 199...
4 comentarii:
Mda. Vezi, de'aia nu e bine sa citeshti istorie. Ca incepi sa intzelegi chestii si sa te apuce disperarea. Ca la noi in 2009 AD ca la romani in 20 BC :(
prea multa incarcatura istorica zic eu :)
As citi mult mai simplu: doamna legata la ochi e oricum compromisa si i se cere ... sa-si mai spele din pacate. domnul legat la maini e oricum vinovat si i se cere doar sa accepte "raul cel mai mic". Cine cere ... poate fi un subiect ... dar cu siguranta nu e istoric.
Discutia cu "cine imparte dreptatea" trebuie intr-adevar sa trezeasca intrebari in fiecare din noi, iar argumentele istorice pot fi utile, dar nu cred in importanta sociala a acestor optiuni, oricum nu una imediata.
Deh, am citit relativ recent Imperium de Robert Harris.
Se vede treaba ca nu numai eu :)
.mda ... nu-i bine sa citesti istorie , risti sa intelegi multe .
Problema e ca noi avem doar o farama din ceea ce a existat adica o prezentare subiectiva a unor traitori ai vremilor.
Eu unul cred ca ce ni se intampla e la fel de mizerabil ca evul mediu, adica uitati si voi ca asta e modelul romanesc nobili si vasali si feudali peste regiuni si judetze sunt cei care decid in partide (baronii locali )Inteligenta se reduce la viclenie , manipulare , marlanie .......intrun cuvant domnia instinctelor.
Trimiteți un comentariu