Ororile educației românești

Este 1:27 noaptea. Televizorul merge pe TVR2. Emisiunea se cheamă "Cu 2 treci Bacul". Se va vedea imediat că titlul este inspirat.

Un individ bărbos, profesor de matematică, vorbește aproape non-stop. Mă uit cu gura căscată. Are un smartboard în spate, pe care se derulează o proiecție PowerPoint. Face exerciții cu matrici, pregătitoare pentru Bac. Îmi zic că e un bun prilej să văd cum se mai face predarea de top. Exercițiile sunt de fapt recapitulative. Calculezi determinantul și ajungi la ecuații de gradul 2, sau la probleme de trigonometrie.

Individul trăncănește efectiv. E plictisitor. Vorbește răspicat, aproape poruncitor, ca un deținător de adevăruri absolute ce se află. Cine l-o urmări la ora unu jumătate noaptea, în afară de mine? O fi de fapt o reluare pentru insomniaci. Constat cu surprindere că are și niște elevi cu el, în studio. Până acum nu îi văzusem, nu erau în cadru. Arată cam timorați.

Proful are un arătător în mână. Uneori le pune și întrebări elevilor. Elevii nu pun întrebări, ei răspund la întrebări. "Lecția" ar putea fi interesantă dacă ar fi centrată pe dezvoltarea creativității. La urma urmei implică îmbinarea mai multor părți din matematică: algebra matriceală, polinoamele, trigonometria. Numai că totul este centrat pe învățarea pe de rost a unor clasificări.

Ecuația nu este "ics pătrat minus doi ics minus doi", precizează doct profesorul cu barbă, burtă și bretele, punând la punct unul dintre elevii ce au răspuns la o întrebare de-a sa. "Acesta este un membru. Ecuația are doi membri. Ecuația este 'ics pătrat minus doi ics minus doi EGAL ZERO'". Fără îndoială are dreptate. Numai că elipsele sunt permise în limbă, fac parte din materia care se testează la bac, și facilitează comunicarea. A fi tipicar și a insista pe a aminti mereu numele lung al unei reguli sau a alteia și a nu discuta mai degrabă despre aplicarea ei este, în opinia mea, apanajul celor care nu au suficientă flexibilitate în gândire pentru a se plia în funcție de situație. Pot aceștia transmite către elevi abilități care să le încurajeze creativitatea, care să îi atragă către cunoaștere? Părerea mea este că nu, că efectul acestui mod de predare este de fapt opus, încurajează pe semidocți, pe plagiatori, pe indivizii limitați. TVR2 pare a avea însă alte opinii și promovează alte moduri de a face decât cele care mi se par mie interesante.

Asta e, nu putem gândi cu toții la fel. Poate TVR2 are dreptate. Noapte bună!

0 comentarii: